terug
<
>

Baanbrekers #10: Arjen van der Schoot

Arjen van der Schoot startte na zijn afstuderen in 1995 zijn eigen onderneming. Na zes jaar ploeteren kwam in 2001 voor de alumnus Muziek en Technologie eindelijk de big break: het programma Altiverb zag het licht. Een revolutionaire applicatie, waarmee je elk willekeurig audiofragment een levensechte nagalm kan geven. Met zijn onderneming Audio Ease ontwikkelt Arjen nog altijd baanbrekende programma’s en toepassingen die de beleving van audio steeds immersiever maken.
 
Wat maakt audio zo fascinerend?
‘Audio is het enige medium waarmee je iemand echt kunt teleporteren naar een andere wereld. Hoewel de ontwikkelaars van virtual reality of ander beeld zeggen dat ze de toeschouwer echt kunnen meenemen in hun wereld, lukt dit niet zo goed als met geluid. Dat zal ik uitleggen: neem geblinddoekt in een kamer plaats. Zet een koptelefoon op je hoofd en luister naar de opname van een bos. Zo’n ervaring is bijna niet van echt te onderscheiden. Alleen het feit dat je op een comfortabele bank zit doet je eraan herinneren dat je niet in een bos bent. Dus sta op en zet een raam open: voel de wind langs je wang strijken. Maar toch, het is nog steeds geen bos. Wacht, de opname staat te hard.’ Arjen buigt voorover en fluistert: ‘Dus je draait aan de knop. En shit, kippenvel, je bént er. Je bent, helemaal alleen, in dat bos.’ Een glimlach: ‘Dat bestaat toch nergens? Ja, alleen in je dromen.’
 
Hoe is je fascinatie voor audio ontstaan?
‘Ik luisterde vroeger veel Pink Floyd en Kate Bush. Wat die muziek met elkaar gemeen had, was dat er altijd een soort hoorspelelement in verborgen lag. Je hoorde dat er een deur open werd gedaan of dat iemand een trap oprende, voordat het nummer werd ingestart. Voor mijn gevoel lag dat specifieke nummer dan ergens op zolder. Op die manier nam de muziek mij mee op reis, naar een andere nieuwe wereld. Hoorspelen vind ik ook geweldig interessant: een film luisteren in plaats van kijken, ik krijg daar kippevel van. Die specifieke sensatie, dat is geluid voor mij. Zo had ik laatst een ruzie tussen twee acteurs opgenomen, hier in de studio, en er de nagalm van een huiskamer achter gezet. Ik vergat gewoon de pauzeknop in te drukken, zo spannend was het. Ik denk trouwens dat iedereen dat heeft. Zet zelf maar eens een koptelefoon op met zo’n audiofragment en binnen 20 tellen zit je gevangen in die wereld en wil je alleen nog maar meer.’
 
Je hebt nu een goedlopende onderneming, hoe bereik je dat?
‘Als je net bent afgestudeerd, moet je gewoon dingen gaan maken. Als het goed is heeft de opleiding je daar handvatten voor gegeven. Dus blijf in beweging, ga lekker aankloten. Als je echt niet weet waar je moet beginnen, maak dan eens andermans werk na of verbeter dit. Op zijn minst leer je ervan. Durf dingen naar buiten te brengen en wees niet bang voor kritiek. Want als je dat niet doet, zul je nooit iets terugkrijgen over je werk. Je hebt als maker bevestiging nodig dat wat je doet relevant is. Die bevestiging krijg je alleen als je dingen maakt en naar buiten brengt. En alleen dan ben je in staat om een hit te maken.’
 
Wat gaat de toekomst brengen?
‘We gaan vanzelfsprekend door met waar we altijd al mee bezig zijn geweest. Op het moment ontwikkelen we een nieuwe applicatie: 360. Dat is een audiotool die virtual reality ondersteunt. Bij VR loopt de audio namelijk nog niet gelijk met het beeld. Als ik met zo’n enorme bril op mijn gezicht loop en ik kijk weg van een pratend object, zou ik zijn of haar stem alleen nog in mijn linkeroor moeten horen. Dat is nu niet zo, maar met ons programma komt daar verandering in. Hoewel dit programmaatje misschien niet zoveel afgenomen zal worden als bijvoorbeeld Altiverb, weerhoudt dit er ons niet van dit toch te maken. We vinden het gewoon leuk en bovendien is het een toevoeging op de immersie van virtual reality.’
 
Heb je nog spectaculaire nagalmen op stapel staan? Een doodskist bijvoorbeeld?
‘Dat is een boeiende vraag.’ Arjen glimlacht, kijkt vervolgens eerst naar het plafond en dan naar zijn schoenen. ‘Ach, ik moet het ook gewoon doen. Ik loop al een tijdje rond met het idee om een set voor Altiverb te maken die Life and Death heet. Daar zou bijvoorbeeld de nagalm van een doodskist inzitten. Ook ben ik al heel lang nieuwsgierig naar wat een baby precies hoort als deze nog in de baarmoeder zit. Natuurlijk ga ik geen microfoon in een zwangere vrouw duwen, maar ik ben wel nieuwsgierig. Is het alsof je met je hoofd onder water zit en dan een radiootje aanzet? Of heel anders? Hoor je de hartslag en bloedsomloop van de moeder? En wat nou als je het opneemt en er een soort throwback van krijgt? Dat je beseft: dit is wat ik mijn leven lang elke nacht heb gedroomd en ik maar denken dat het gewoon slapen was. Juist dit maakt het zulke spannende materie.’
 
tekst Yvo Nafzger beeld Audio Ease

Sommige HKU-alumni breiden vol overtuiging het beroepsperspectief van hun opleiding uit. Over de verrassende invulling die zij aan hun kunstenaarschap geven, gaat de nieuwe rubriek Baanbrekers. In aflevering 10: Arjen van der Schoot.

Lees ook het interview met Baanbreker Linda Valkeman.

Yvo Nafzger | Redactie   |  

Reacties

Nog geen reacties

Reageer

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen