terug
<
>

Het kleine ZZP-ABC #21

UNIFORMITEIT

Candy Darling was een Warhol Superstar. De als James Lawrence Slattery geboren transgender actrice speelde hoofdrollen in cultfilms als Flesh en Women in Revolt en was de muze van The Velvet Underground. Ze duikt op op foto’s die zijn genomen in The Factory, de studio waar de groep rondom Andy Warhol bijeenkwam om aan de lopende band kunst te maken, seksuele relaties aan te knopen en drugs te gebruiken. De met zilverfolie beklede studio oefende een grote aantrekkingskracht uit op artistieke types, speedgebruikers en weggelopen jongeren. In The Factory gebeurde ‘het’, wat ‘het’ dan ook mag zijn.

Candy Darling stierf niet aan haar drugsgebruik maar aan kanker. Ze schreef op haar sterfbed een brief aan Warhol, die de volgende regels bevat: ‘Unfortunately before my death I had no desire left for life ... I am just so bored by everything. You might say bored to death.’ Er moeten nog steeds jonge mannen en vrouwen zoals zij zijn: aangewaaid vanuit een saaie provinciestad, op zoek naar de plek waar het gebeurt.

Is er nog ergens zo’n centraal hol, waar mensen bij elkaar komen om te creëren? Ik huur zelf een fijn kantoor in een oude verkeerstoren, vol basilicumplantjes en met een zelfgebouwde sauna op het terras. Vriendinnen zijn neergestreken in echte fabrieken, die tegenwoordig dienstdoen als broedplaatsen, flexwerkplekken en creatieve loodsen. Voor zover ik weet valt het met de wilde seks op beide plekken wel mee.

>> Veel collectief gefröbel, weinig wilde seks en intraveneus gepiel<<

Een clubhuis waar je tien jaar lang heroïne kan spuiten en iemand salonfähige foto’s van je neemt. Romantisch, maar misschien ook achterhaald. Armoede is altijd hip als decor. Echte armoede, die van Aldi-coupons knippen en omfietsen voor goedkoper wc-papier dat je met tien pakken tegelijkertijd inslaat, wordt nooit hip. De creatieve broedplaatsen worden bevolkt door hardwerkende ZZP’ers die met een laptop aan hun gehuurde bureau werken, in plaats van aan de crack gaan. Het zijn kantoorpanden vol artistieke types, die spelen dat ze in loondienst zijn bij zichzelf.

Had Warhol een toekomst kunnen voorzien waarin onzekerheid hoogtij viert en een koophuis en een vast contract opnieuw statussymbolen zijn geworden? Met als bohemièn-tegenhangers de creatieve start-up, eigen onderneming of het opgeven van een vast adres voor een permanente wereldreis. Pinterest, Instragram, life style-magazines: ze tonen uniforme verlangens en gereproduceerde dromen. Tientallen interieurs met van karton gevouwen hertenkoppen. Soms hangt er een IKEA-versie van een Warholzeefdruk aan de muur. Veel collectief gefröbel, weinig wilde seks en intraveneus gepiel. Zelfs vaccins zijn uit de mode.

Bij mij in de buurt zit een gebruikersruimte. Daar kunnen mensen die verslaafd zijn aan drugs op beschutte en veilige wijze heroïne spuiten op veldbedden. Bij het Centraal Station zit er ook één. Toen de grote vluchtelingenstroom begon, zetten vrijwilligers ’s avonds de ramen open om de crackdampen te verdrijven. Toen sliepen vluchtelingen op de veldbedden waar overdag junks naalden in hun armen zetten. Daar gebeurt ook iets.

tekst Helena Hoogenkamp beeld Nik van Es

En eindelijk is er Het kleine ZZP-ABC. Een talisman en feest der herkenning voor de dolende ZZP'er-kunstenaar in de vreemde werkelijkheden van alledag. Lees ook de aflevering over toekomstmuziek.

Helena Hoogenkamp & Nik van Es | Redactie   |  

Reacties

Nog geen reacties

Reageer

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen