terug
<
>

Het project van... Anne Toonen en Anouk de Kruijff

Kunst- en cultuurgeschiedenis kan als schoolvak zware kost zijn. Abstracte materie, zeker voor een scholier uit het voortgezet onderwijs. Vaak lijkt er niets anders op te zitten dan namen als Breughel, Munch en Kandinsky maar in je hoofd te stampen. ‘Dat kan anders’, vonden Anne Toonen en Anouk de Kruijff. Deze tweedejaars Fine Art and Design in Education ontwerpen nu een bordspel. 'We willen de stof op een andere manier aanbieden.'
 
Het bordspel, dat Tijd voor Kunst gaat heten, laat spelers een interactieve reis door de tijd maken. Anne: ‘In het spel ga je met een professor en zijn tijdmachine terug in de tijd. Helaas gaat de machine stuk. Het is aan jou om deze weer te repareren, zodat je terug kunt naar het heden. Dat doe je door verschillende tijdmachine-onderdelen langs de tijdlijn te verzamelen, wat je doet door vragen goed te beantwoorden. Het heeft in die zin iets weg van Triviant.’
 
een echt kennisspel
Anne en Anouk zien vooral middelbare scholen het spel gebruiken in hun lessen. Anne: ‘Voor kleine kinderen, die nog niet veel van kunst en cultuur weten, is het spel niet zo geschikt. Het is namelijk een echt kennisspel.’ Anouk knikt: ‘Tijd voor Kunst is er om je kennis te testen en tegelijkertijd uit te breiden. We willen de stof door middel van het spel op een andere manier aanbieden, want er zijn genoeg leerlingen waarbij stof uit een boekje niet landt. We hopen dat scholieren er via het spel achter komen dat ze meer weten dan ze denken. En dat ze vervolgens de opgedane kennis op een leuke manier kunnen toepassen.’
 
Is een bordspel in dit digitale tijdperk nog wel interessant voor een stelletje puberende middelbare scholieren? Anne vindt van wel: ‘Het voortgezet onderwijs digitaliseert overal. Het is naar mijn idee goed dat we op bepaalde momenten afstand doen van de tablet en de computer. Dit spel is een goede gelegenheid om tijdens de lessen de tafels tegen elkaar aan te schuiven en gezellig met elkaar een bordspel te spelen. Het spelen van een bordspel in het voortgezet onderwijs is denk ik erg venieuwend. En die vernieuwing is nu eens een keer niet digitaal.’
 
die tijdlijn voor je neus
Toch is een digitaal element niet uitgesloten. Anouk: ‘We willen aan het spel ook een website koppelen, waarvoor spelers of docenten hun eigen vragen en kaartjes kunnen ontwerpen. Als een docent merkt dat zijn leerlingen moeite hebben met een bepaalde periode in de kunst- en cultuurgeschiedenis, kan hij of zij de vragen daarop aanpassen. Hoewel er een website komt, zal deze altijd ondersteunend blijven. Het gaat om het samen zitten, het samen spelen en samen leren.’ Maar waarom specifiek een bordspel? Anouk: ‘Het klinkt misschien stom, maar met kaarten zijn het maar kaarten in je hand. Met een bordspel speel je actiever en bovendien heb je de hele tijd die tijdlijn voor je neus op dat bord. Zoiets spreekt tot de verbeelding, want je kunt het tijdsverloop en de geschiedenis letterlijk zien. Daardoor kun je de informatie beter opslaan.’
 
allesbehalve kinderachtig
Volgens de dames is een bordspel voor middelbare scholieren allesbehalve kinderachtig. Door middel van een spel leer je meer dan door te stampen. Anne: ‘Geschiedenis op zichzelf vergt al veel wat betreft het verwerken van informatie; kunst- en cultuurgeschiedenis al helemaal. Je moet, buiten jaartallen en gebeurtenissen, ook stijlen herkennen en die aan een bepaalde periode koppelen. Dat maakt het onderwerp vrij zwaar en daarom is het belangrijk de stof op een lichte en speelse manier aan te bieden. Onderzoek heeft uitgewezen dat kennis overbrengen via spel goed kan werken.’ Anouk: ‘Kennis onthoud je beter als deze gekoppeld is aan een plezierige ervaring. Dat geldt op dit moment ook voor ons: we vinden het ontzettend leuk om aan dit spel te werken en in dat proces doen we kennis op en ontwikkelen we nieuwe vaardigheden.’ Anne: ‘Ik krijg op deze manier inzicht in het maken van een leermiddel. Zo leer ik nu hoe ik spelregels zo duidelijk en helder mogelijk kan opschrijven. Ook gaan we later in het traject nog playtests doen met verschillende doelgroepen. Ik ben heel erg benieuwd wat daar uit gaat komen. Hoe gaan wij met die feedback om? Wat gaan we aanpassen? Dat proces is heel erg leerzaam.’
 
tekst Yvo Nafzger beeld Anne Toonen

Kunstgeschiedenis kan een taai vak zijn. Laten we beginnen met anders aanbieden van de stof, dachten Anne Toonen en Anouk de Kruijff. En zo werkt het duo momenteel aan het bordspel Tijd voor kunst.

Yvo Nafzger | Redactie   |  

Reacties

Nog geen reacties

Reageer

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen