terug
<
>

Het project van... IMG_008

Door de opkomst van social media worden wij 24/7 gebombardeerd met beelden, nieuws en andere informatie. Wat doet deze beeld- en nieuwsconsumptie met ons? Kunnen we waarheid nog wel van fictie onderscheiden? Acht studenten van HKU Design verenigden zich onder de naam IMG_008 en probeerden deze vragen te beantwoorden. Ze verbaasden vriend en vijand toen ze tijdens een designwedstrijd in Parijs de hoofdprijs in de wacht sleepten.
 
De leden van IMG_008 maakten enkele weken geleden via Facebook bekend dat ze met hun installatie, bestaande uit twee dixietoiletten, naar Frankrijk af zouden reizen. ‘We wilden met de installatie laten zien wat social media met je doet. Veel dingen die je online tegenkomt geloof je meteen. We wilden mensen bewust maken van dit mechanisme, zonder direct kritiek te uiten. Facebook is bijvoorbeeld een prachtig medium, maar we moeten kritisch durven denken over wat we daar allemaal zien. We verliezen te snel de focus als we online zijn.’

beeldvorming
Wat is dat, focus verliezen? ‘Stel dat er op Facebook maar één post per dag online zou komen, dan zou je die vijf keer helemaal lezen. We zien in de praktijk honderden posts en nieuwsberichten per dag en daar kun je onmogelijk voldoende aandacht aan geven. Op die manier ontgaan ons een heleboel details en nuances, maar ondertussen draagt deze nieuwsconsumptie wel bij aan onze beeldvorming van de dingen om ons heen. We krijgen door de veelheid aan informatie juist een verstoord beeld van de werkelijkheid.’
 
De reis naar de lichtstad ontging bureau communicatie van HKU niet: er werd een item op de frontpage geplaatst. Ook NU.nl kreeg lucht van het succesverhaal en wijdde er een artikel aan. De aap kwam uit de mouw toen de leden van IMG_008 vlak voor kerst een filmpje naar buiten brachten. Ze zijn niet naar Parijs geweest, er was helemaal geen designprijs en als je goed naar de Parijse foto’s op hun Facebookpagina kijkt, zie je ineens duidelijk ‘verboden toegang’ op een bordje staan. ‘Mensen hebben de beelden op Facebook gewoon niet goed genoeg bekeken. We hebben onze bezoekers echt de kans gegeven ons te ontmaskeren, want we hebben opzettelijk de foutjes in de foto’s laten zitten.’

‘Er is niets gecheckt, terwijl het heel erg makkelijk was om dit na te trekken'

De jonge designers vinden het zorgelijk dat HKU en NU.nl hun berichtgeving baseert op wat Facebookfoto’s. ‘Er is niets gecheckt, terwijl het heel erg makkelijk was om dit na te trekken. De instellingen hadden alleen maar hoeven te googlen op Prix des Jeunes Designers en ze hadden kunnen zien dat die prijs helemaal niet bestond. Dit laat zien dat de ‘spektakelfactor’ veel te belangrijk geworden is in de nieuwsmedia. Als je nieuws hebt dat tof is, willen mensen het graag overnemen. Zo werkt het klaarblijkelijk ook bij een instelling als HKU. “Godzijdank, er is eindelijk weer nieuws”, moeten ze daar hebben gedacht.’
 
Op de vraag of het niet dringend tijd is voor onderwijs over beeld- en informatieconsumptie, antwoordt de groep unaniem ja. ‘Nog niet zo lang geleden keek je als gezin televisie en las je de krant. Je werd via die media als groep aangesproken. Nu, door verschillende algoritmes op Facebook en Google, krijg je de informatie die specifiek bij jou past. Nieuws en berichtgeving zijn geïndividualiseerd. Voor jongeren van 13 of 14 is er een enorme beeldenwereld ontstaan met nieuws, meningen en nog veel meer. Bovendien heb je door de komst van de smartphone die beeldenwereld continu bij je.  We moeten jongeren bewust maken van de verantwoordelijkheden die deze toegankelijkheid met zich meebrengt.’

geen enkel probleem
IMG_008 vind dit een taak voor hun generatie: ‘We zijn er door dit project achtergekomen dat er drie ‘social-mediageneraties’ zijn. De eerste groep, onze ouders, vinden sociale media spannend en of vertrouwen het niet helemaal. De generatie onder ons is ermee opgegroeid en ziet geen enkel probleem of gevaar. Onze generatie kan het verschil maken omdat we zijn opgegroeid met én zonder sociale media, waardoor we de voor- en nadelen goed kunnen inschatten. We denken daarom dat er voor ons een grote taak is weggelegd om te jongeren wijzen op de voordelen en gevaren van sociale media. Je moet mensen niet bang maken, maar juist leren omgaan met nieuwe vormen van media. We hebben geen andere keus, want sociale media zijn er nu eenmaal en die zullen niet zomaar verdwijnen.’
 
tekst Yvo Nafzger beeld IMG_008
 
IMG_008 bestaat uit:
Luka Capetti, Lizzy van Regen, Rosalie Boom en Bobbine Berden (Fashion Design)
Scott Gorman, Mads Leuverink en Mans Weghorst (Spatial Design)
Zoran Strijbosch (Product Design)

Acht HKU-studenten onderzoeken hoe social media ons beeld van de realiteit vormt en vervormt. En wonnen daar een prestigieuze prijs mee. Of niet?

Yvo Nafzger | Redactie   |  

Reacties

Nog geen reacties

Reageer

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen