terug
<
>

Lastiger dan je denkt, zo'n straatcampagne

Tijdens de Showcase InterMedia van HKU Media maakte .UNST kennis met CO_LAB, een projectgroep waarin studenten Illustration, Graphic Design en Audiovisual Media samenwerken. Speciaal voor de Utrechtse meetups van VPRO Tegenlicht maakten zij teasers en organiseerden zij straatcampagnes. Hoewel hun werk voor de meet-ups is afgerond, denkt CO_LAB niet aan stoppen. .UNST blikt terug en vooruit met lableden Lisanne en Lydia.
 
CO_LAB is in september gestart. Vanaf dag één moest elk lid van de groep keihard aan de slag. Niemand bleef de sprong in het diepe bespaard. ‘Het was echt een uitdaging om elke week een teaser af te leveren. Zeker als je bedenkt dat we de aflevering van Tegenlicht zelf nog niet gezien hadden. We moesten het doen met korte beschrijvingen. Voor sommige debatavonden, zoals die over Bernie Sanders, kon je het introductiefilmpje vrij globaal houden. Maar toen er een meetup over de toegankelijkheid van recht aankwam, hebben we tijdens het maaktproces behoorlijk gegokt. We hebben een tekenteaser gemaakt over de vragen die je bij rechtspraak kunt stellen. Het was spannend of dit goed zou aansluiten bij de aflevering en bijeenkomst.’
 
echt die box intrekken
Naast de teasers ontwierpen de dames en heren van CO_LAB ook straatcampagnes, om mensen persoonlijk te enthousiasmeren voor de meetups van Tegenlicht. ‘We hebben met een fiets met uithangbord door Utrecht gereden en we ontwierpen briefjes van vijftig euro. Op de achterkant stond een uitnodiging voor een meetup over het geld dat de ECB dagelijks in de economie pompt.’
Hoewel je zou denken dat mensen face-to-face makkelijk te overtuigen zijn, bleek dit in de praktijk een stuk lastiger. Lisanne: ‘We hadden een babbelbox gemaakt waarin mensen iets tegen de burgemeester van Utrecht konden zeggen. Toen merkten we dat men over het algemeen terughoudend is. We moesten voorbijgangers echt die box intrekken.’ Lydia vult aan: ‘Zodra mensen zien dat je een camera in je hand hebt, worden ze wantrouwend. Het was lastiger dan we dachten, zo’n straatcampagne opzetten. Uiteindelijk hebben we dit dan ook losgelaten. We kwamen erachter dat als je met de teasers via sociale media de doelgroep direct benaderd, dit een positiever effect heeft op de bezoekersaantallen.’
 
CO_LAB heeft wat Tegenlicht aangaat nog één verrassing in petto, hoewel er geen nieuwe meetups meer verschijnen dit seizoen. Lydia: ‘We moesten van iedere meetup en bijbehorende aflevering na afloop een visualisatie maken. Deze illustraties moesten de dag erop al online staan. Het was nogal wat om tussen de drukte door ook nog alle meetups bij te wonen en daar elke keer visuals van te maken. Omdat we heel tevreden waren over het resultaat, hebben we besloten alles te bundelen en er een boekwerk van te maken.’
 
een documentaire maken
Als het even meezit horen we in de toekomst meer van CO_LAB: ‘Als het ons allemaal lukt om dit jaar af te studeren, gaan we in de tweede helft van dit jaar een nieuw project starten.’ Lisanne: ‘We willen heel graag een documentaire maken waarin we met animatie en film tegelijk werken. Het is de bedoeling dat de animatie als het ware over de film verschijnt.’ Een beetje zoals in Who Framed Roger Rabbit dus. ‘Inderdaad. Als je deze twee elementen door elkaar kunt gebruiken haal je het maximale uit je documentaire, zowel qua vorm als qua inhoud.’

tekst Yvo Nafzger beeld CO_LAB 
 
-- CO_LAB is een samenwerkingsverband van zes studenten van HKU Media:
Lisanne den Boestert (Audiovisual Media), Lydia de Zwart (Illustration), Jip Brantjes 
(Illustration), Judith de Haan (Illustration), Robin Pit (Graphic Design), Anouk van de Grootheveen (Graphic Design) --

Yvo Nafzger | Redactie   |  

Reacties

Nog geen reacties

Reageer

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen