terug
<
>

Baanbrekers #14: Gert Franke

Graphic designers Gert Franke en Thomas Clever bundelden vlak na hun afstuderen in 2008 hun krachten. Hun grafisch ontwerpbureau Clever°Franke opereert internationaal en is gespecialiseerd in datavisualisatie. Maar ben je nog wel grafisch ontwerper als je data verzamelt? Ben je überhaupt nog kunstenaar? Of is dat tegenwoordig helemaal niet meer relevant? Vragen waar Gert Franke wel raad mee weet.
 
Datavisualisatie? Hoe kom je daarin terecht?
‘Toen we Clever°Franke net hadden opgericht, realiseerden Thomas en ik ons dat we tijdens onze studie al geïnteresseerd waren in hoe je data op een nieuwe manier kon weergeven. We wilden daar iets mee doen, maar het was moeilijk om opdrachtgevers daarvoor te interesseren. Samen moesten we het vuurtje dus een beetje aanwakkeren. Daarom hebben we een soort weerkaart gemaakt, waarin we alle weerdata van het afgelopen jaar konden visualiseren. Op die manier stelden we de mensen in staat zelf patronen te zien en te ontdekken in data die anders abstract waren gebleven.’
 
En dat sloeg aan?
‘Niet meteen. Pas een jaar later, toen we flink de bühne op zijn geweest met dat project, heeft de weerkaart een concrete klus opgeleverd. Dat laat zien hoe belangrijk het is dat je gewoon dingen gaat doen, dingen gaat ontwikkelen. Blijf niet te lang nadenken of je iets moet doen of niet, begin er gewoon aan. Door de volharding met die weerkaart hebben we opdrachten gekregen en uiteindelijk gingen we zelfs met Google in zee.’
 
Want onderscheidt jullie van andere graphic designers?
‘Ik denk dat ik kunst op een andere manier benader, ik zie kunst niet als een autonome zoektocht waarbij je de inspiratie uit jezelf moet halen. Kunst is iets dat de maatschappij moet verheffen, iets dat mensen in staat moet stellen om te zien hoe we verder kunnen. Ik wil door middel van datavisualisatie oplossingen kunnen bieden en bijdragen aan onze maatschappij. Je moet namelijk op zoek blijven naar dingen waardoor je werk relevant blijft voor de mensen en de wereld om je heen. Bovendien verveel ik mezelf nogal snel. Daardoor blijf ik zoeken naar zaken die me uitdagen, dingen waarvan ik vind dat ze beter kunnen.’
 
Is de rol van de kunstenaar uitgespeeld?
‘De rol van de kunstenaar is heel relevant, alleen anders dan honderd jaar geleden. De kunstenaar laat ons anders naar de dingen om ons heen kijken. Hij toont ons hoe we de dingen anders kunnen oplossen. Ik denk alleen dat de traditionele kunstenaars die rol niet goed genoeg oppakken. Ik zie de interessantste en relevantste dingen juist bij appmakers en startups. Bijvoorbeeld Airbnb: zij laten ons zien hoe je op een totaal revolutionaire manier met ruimte om kunt gaan.’
 
Wat moeten de toekomstige HKU-alumni doen om baanbrekend te zijn?
‘Het is belangrijk dat de nieuwe generatie beseft dat niemand meer geïnteresseerd is in de kunstenaar als persoon. Ik hoef niet te weten wie jij bent, ik wil alleen weten wat je bijdraagt. Jouw bijdrage aan de maatschappij is wat mijn interesse wekt in jouw werk, niet hoe je je eigen probleempjes weet op te lossen.’
 
Hoe krijgen we dat voor elkaar?
‘De studenten en docenten van nu moeten kappen met dat gezwets over commercie en autonomie. Ik hoor ook veel te vaak: “Ja, je doet alleen maar wat het publiek wil”. Dat is de grootst mogelijke onzin, luister daar niet naar. Je doet namelijk niet wat het publiek wil, jij gaat een connectie met het publiek aan. Dat zijn twee hele verschillende dingen. Zorg dat je een oplossing creëert die zó goed is dat het publiek er zelf op af komt, of naar een oplossing die zoveel rumoer veroorzaakt dat mensen willen weten wat het is. Begin eens door een podium voor jezelf te creëren en de mensen hartelijk welkom te heten. Doe desnoods iets geks, niet iedereen hoeft het altijd te snappen. Het mag mislukken in het begin.’
 
Durven jullie dat ook nog steeds? Dingen laten mislukken?
‘Jazeker. Ik heb nog steeds wel eens een idee waarvan ik denk dat het geweldig is. Dan laat ik het online zien en blijkt dat het helemaal niet werkt, dat er geen haan naar kraait. Natuurlijk maak ik fouten en dat moet ook, want zonder het maken van fouten kun je niet innoveren.’
 
Is dat jullie geheim?
‘Weet je wat het is? Wij zijn gewoon begonnen. Wij zijn dingen gaan proberen en gaan doen. Dat is precies wat we nog steeds doen, dag in dag uit. Toen we besloten om onszelf te specialiseren in data, hebben we dat simpelweg gedaan en niet nog twee weken zitten prakken over het hoe en waarom. Ons geheim is dat we niet te veel nadenken, maar meteen beginnen. Ik zou dat ook graag aan de studenten mee willen geven: hou op met denken en ga doen! Kijk wat voor reacties je krijgt naar aanleiding van je werk en ga dan weer verder. Ga alsjeblieft niet op een kussen zitten nadenken, doe iets!’
 
tekst Yvo Nafzger beeld Clever°Franke

Sommige HKU-alumni breiden vol overtuiging het beroepsperspectief van hun opleiding uit. Over de verrassende invulling die zij aan hun kunstenaarschap geven, gaat de rubriek Baanbrekers. In aflevering 14: Gert Franke van ontwerpbureau Clever°Franke.

Lees ook het interview met Camiel Corneille.

Yvo Nafzger | Redactie   |  

Reacties

Nog geen reacties

Reageer

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen