terug
<
>

Baanbrekers #15: Madeleine Versteegh

Alumna Kunst en Economie Madeleine Versteegh is organisatieadviseur en docent bij HKU. Wanneer zij organisaties ziet worstelen met mismanagement, zet ze creativiteit in als reddingsboei. Maar voorkomen is beter dan genezen. Dat kan door het proces van samenwerken voorop te stellen en een collectieve ambitie te formuleren. 'Er moet een proces van bewustwording in de hoofden plaatsvinden.' 
 
Wat voor lessen geef je aan HKU?
‘Ik gaf net een les over teamwork tools, gericht op samenwerking dus. Vanmiddag geef ik Organisation and Leadership. Dat gaat over organisatiecultuur, manieren van leidinggeven, het maken van een goede SWOT-analyse. En ik geef een college over Effectual Entrepreneurship. Dat gaat over wie je bent, wie je kent en wat je kunt. Die insteek is nieuw in de zin dat je volgens de traditionele methode als ondernemer meer een causaal businessplan schrijft en kijkt hoe je dat gaat realiseren. Effectuation richt zich op het al doende ontwikkelen van je product. Je kijkt in feite wat je in huis hebt en welke verschillende doelen daarmee te behalen zijn.’
 
Schreef jij na je afstuderen een causaal plan of keek je wat je in huis hebt?
‘Het draait bij mij voornamelijk om effectuation, ik kijk wat er op mijn pad komt en zoek ook  naar nieuwe samenwerkingen en mogelijkheden. Wel merk ik dat het tijd is voor meer focus. Ik weet waar mijn interesse ligt, wil mijn profiel aanscherpen en toepasbaarder gaan werken. Ik denk dat het niet slim is dat alleen te blijven doen. Ik heb behoefte aan een sparringpartner en werken in een team. Het kan soms lastig zijn om alle verantwoordelijkheid te dragen.’
 
Toch wilde je ooit danser worden. Dan sta je zelf centraal.
‘Ik ben ooit gaan dansen omdat ik niet zo goed was in praten. Dat gaat me inmiddels een stuk beter af, maar nog steeds stel ik liever de vragen. Dansen was destijds een manier om mijn emoties te uiten, dat is hoe de liefde voor dans is ontstaan. Het was echt een meisjesdroom. Ik ben ook niet verdrietig geweest dat die niet is uitgekomen, want ik ontdekte al snel hoe veeleisend die wereld was.’
 
Welke stappen nam je daarna?
‘Toen ik stopte met de dansacademie ben ik dansles gaan geven op een amateurdansschool. Ik was op zoek naar een manier om meer met een groep bezig te zijn. Dat heb ik twee jaar gedaan, waarna ik verder wilde studeren. Op die dansschool deed ik inmiddels al wat organisatorische dingen. Ik dacht dat ik misschien die kant op wilde en begon aan de productieopleiding voor theater. Dan word je productieleider, maar daar kon ik me ook niet helemaal in vinden. Ik was heel erg zoekende. Wie ben ik nu zelf? Wat zijn mijn kwaliteiten? Toen ben ik overgestapt naar HKU, waar alles vanaf het eerste moment als een warm bad aanvoelde. Juist omdat je hier heel erg wordt gestimuleerd op zoek te gaan naar wie je bent of waar je interesses liggen.’
 
Hoe ontstond jouw interesse voor verandermanagement?
Vakken over leiderschap, teammanagement en groepsdynamica hadden mijn belangstelling, maar ik zag daar niet meteen een functie bij. Wel keek ik op stages, ook al zat ik op een marketingfunctie, naar hoe er leiding werd gegeven en wat voor sfeer er op de werkvloer heerste. Tijdens mijn afstudeerproject viel alles samen. Voor de Amsterdamse Kunstraad interviewden we cultureel ondernemers, die we onder meer vroegen hoe hun organisatie in elkaar zat. De directeur van Roofgarden vroeg ik of er een managementsvraagstuk speelde. Hij gaf aan dat hij wilde professionaliseren. Ik ben onderzoek gaan doen en heb de bestuursleden als het ware begeleid in een proces van professionalisering. Wat ik tegenkwam, liet ik meteen in de praktijk brengen.’
 
Wat is er voor nodig om een organisatie blijvend te veranderen?
‘Bereidheid op alle niveaus. De vraag om verandering komt ergens vandaan, maar daarna moet je alle neuzen dezelfde kant op krijgen. Draagvlak creëren is dus heel belangrijk. Voelt iedereen dat de verandering nodig is? Hoe kunnen we die samen realiseren? Er moet een proces van bewustwording in de hoofden plaatsvinden. Ik probeer dat altijd zo vorm te geven dat het van onderuit ontstaat in plaats van dat het wordt opgelegd. Vraag naar het waarom van de keuzes, ook al gaat het om een directeur. Een paar waarom-vragen en je bent al zoveel verder.’
 
Welke rol speelt creativiteit in deze veranderprocessen?
‘Voor mij is creativiteit essentieel om te kunnen vernieuwen. Creatieven en kunstenaars kunnen van toegevoegde waarde zijn op plaatsen en in processen waar nog niet zo lang geleden niemand aan dacht. Het op die manier inzetten van creativiteit is wat ik de komende jaren wil doen. En dan met name gericht op de effecten van toegepaste vormen van creativiteit in plaats van concrete artistieke producten. Denk bijvoorbeeld aan een theatermaker als voorzitter van een bestuursvergadering.’
 
tekst Edwin Verhoeven beeld optreden Spinvis, still van Roof Garden 2013 (Arnhem)

Sommige HKU-alumni breiden vol overtuiging het beroepsperspectief van hun opleiding uit. Over de verrassende invulling die zij aan hun kunstenaarschap geven, gaat de rubriek Baanbrekers. In aflevering 15: Madeleine Versteegh.

Lees ook het interview met Baanbreker Gert Franke.

Reacties

Nog geen reacties

Reageer

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen