terug
<
>

Baanbrekers #16: Frank Wienk

Klassiek slagwerker Frank Wienk speelde onder meer bij Kyteman en Eefje de Visser. Daarna ging hij solo verder onder de naam Binkbeats. Hij maakte furore met fraaie covers van klassiekers uit de elektronische muziek en dankzij zijn video’s op YouTube stroomden de aanvragen voor optredens al snel binnen. Optreden wilde hij wel, maar dan met composities die volledig van hemzelf waren. In het voorjaar van 2017 komt zijn nieuwe album uit.
 
Wat voor type muzikant ben je?
‘Vooral een zoekende. En ik ben flexibel: bij een muzikale samenwerking speel ik in dienst van wat het nummer nodig heeft. Ik ben geen virtuoze muzikant, snelheid is niet echt mijn ding. Ik kan wel wat dingen op percussie maar die moet ik echt instuderen. Een docent zei ooit: Eigenlijk ben je een soort gerauschmacher. Dat vind ik wel een mooie benaming. Ik ben altijd op zoek naar sound.’
 
Waarom koos je voor een opleiding tot klassiek slagwerker?
‘Ik deed vroeger op de muziekschool in Hengelo percussie in het harmonie-fanfareorkest, maar was in bandjes voornamelijk aan het drummen. Mijn muziekdocent zei destijds: Je moet klassiek slagwerk kiezen, want daar is veel meer werk in te vinden. Toen ik uiteindelijk op het Utrechts Conservatorium begon, ging er een wereld voor me open. Ik kende de moderne muziekscene helemaal niet en vond het geweldig om te zien dat je solostukken kon spelen met allerlei instrumenten om je heen. Dat creëren van een eigen wereld met verschillende geluiden was voor mij de reden om percussie te gaan doen.’
 
Kun je momenteel rondkomen van de muziek?
‘Ik kon dat eigenlijk vanaf het begin al. Het is een privilége dat heel veel kunstenaars niet hebben, dat besef ik maar al te goed. Tijdens mijn studie ging ik al lesgeven, waardoor ik niet bij hoefde te lenen. Na mijn afstuderen kwam ik terecht bij Slagwerk Den Haag. De gages waren destijds nog vrij laag, maar toereikend voor iemand die net student af was. Ook bij Kyteman had ik een goede timing: ik kwam in juni 2008 bij de band en volgens mij brak hij in december definitief door. Een zwart gat heb ik dus nooit gezien.’
 
Hoe belangrijk zijn social media voor Binkbeats?
‘Het is essentieel dat je je werk online hebt staan. Social media fungeren tegenwoordig als je visitekaartje. Mijn werk werd online heel snel opgepakt en ging de hele wereld over. Ideaal natuurlijk, het vergroot je werkveld enorm. Het werkt dus, maar ik ben er verder niet veel mee bezig. Het leidt me heel erg af, mijn persoonlijke Facebook heb ik er twee jaar geleden afgegooid. Qua Binkbeats doet mijn manager Simon (Akkermans – red.) nu het meeste voor mij.’
 
Wat doet Simon nog meer?
‘Hij onderhandelt heel veel voor mij. Als het nodig is, poeiert hij dingen af. Dat vind ik makkelijker dan het zelf doen. In de muziekbusiness ken ik veel mensen, waardoor het soms lastig is om nee te zeggen. Ik ben ook niet iemand die dat snel doet en vind heel veel dingen leuk. Wanneer er nauwelijks gage is, is het misschien beter om bepaalde verzoeken af te slaan. Als hij dan nee zegt voor mij, zien mensen dat eerder als een zakelijke beslissing. Bij mij kan het persoonlijker worden opgevat.’
 
Wat wil je met je optredens bereiken?
‘Dat er iets met de bezoekers gebeurt, dat ze ontroerd raken. Bij Kyteman beleefde ik de mooiste momenten als we in kleine zalen speelde. Het contact met het publiek is dan veel directer, je hebt veel meer het idee dat je mensen raakt. Ik hoop een ervaring te creëren voor het publiek. Bij mijn livesets gaan mensen niet echt los; ze staan vooral intensief te kijken naar wat ik aan het doen ben. Regelmatig komen bezoekers achteraf naar me toe om te zeggen dat ze het bijzonder vonden. Of je krijgt berichten van mensen die zeggen dat ze jarenlang hun instrumenten in de kast hebben liggen, maar door mijn optreden weer zijn begonnen. Dat betekent dat je mensen tot iets aanzet, waanzinnig toch? Wat mij betreft is dat een van de mooiste dingen die je kunt bereiken.’
 
Hoe word je professioneel?
‘Volgens mij is veel ervaring opdoen een soort key to success. Ik heb heel veel ja gezegd - ook tegen dingen waarvan ik totaal niet wist of ze me iets op zouden leveren. Op een gegeven moment vallen dingen vanzelf weer af als ze niet bij je passen. Daarbij, wat is professioneel? Oké, ten eerste dat je goed voorbereid naar repetities komt. Maar ik vind het professioneler als je meer doet dan je goed voorbereiden. Dat je niet alleen je noten komt spelen, maar ook meedenkt over het totaal. Je hebt mensen die naar de buitenwereld toe professioneel zijn. Die spelen het stuk foutloos en zijn weer weg. Het geheel kan ze eigenlijk niets schelen. Dan kun je goed spelen, maar ben je eigenlijk heel onprofessioneel naar jezelf toe. Ik wil liever professioneel zijn in de passie voor muziek.’
 
Je bent nu 34. Hoe zou je over 34 jaar op je loopbaan willen terugkijken?
‘Ik hoop op een mooie nalatenschap. Iets waarop ik met trots kan terugkijken en wat niet met roem te maken heeft. Trots ben ik nu al. Ik mag me gelukkig prijzen met wat ik heb kunnen doen en wat ik bereikt heb. Het voelt soms al onwerkelijk als ik mijn filmpjes op YouTube terugkijk. Als je ziet hoeveel mensen het hebben gezien en erop reageerden. Ik hoop dat ik op bepaalde vlakken als vernieuwer de geschiedenis inga, juist ook in de percussiewereld. Ik vind die erg mooi, maar als je kijkt naar de klassieke kant ook erg vastgeroest. De elektronische kant is nog altijd enorm onderontwikkeld. Met elektronica kun je de klankwereld van percussie nog veel breder trekken.’

tekst Edwin Verhoeven beeld Gabriel Eisenmeier

Sommige HKU-alumni breiden vol overtuiging het beroepsperspectief van hun opleiding uit. Over de verrassende invulling die zij aan hun kunstenaarschap geven, gaat de rubriek Baanbrekers. In aflevering 16: Frank Wienk.

Lees ook het interview met Madeleine Versteegh.

Reacties

Nog geen reacties

Reageer

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen