terug
<
>

Groenteboermethode als brandingformule voor indies

Richie de Wit (Kunst en Economie) heeft altijd al een groot hart gehad voor indies, de onafhankelijke game-ontwikkelaars. Indies maken volgens hem (in tegenstelling tot grote bedrijven) veel sneller contact met hun doelgroep. Ze nemen sneller bepaalde risico’s en gaan onbevangen het experiment aan. Helaas zijn indie-ontwikkelaars, en met name startups, geen sterren in marketing. Richie besloot ze te hulp te schieten met een afstudeeronderzoek over branding.
 
Jaarlijks studeren er ongeveer 1600 mensen af als game-ontwikkelaar, terwijl er slechts 100 arbeidsplaatsen beschikbaar zijn. Indie-bedrijfjes, met zo’n twee tot zes werknemers, schieten daardoor als paddenstoelen uit de grond. Richie: ‘Als je in een klein team werkt, wil je niets liever dan een goede game maken. Dat is zo’n tijdrovend proces, dat er geen uren overblijven om in marketing te steken. Natuurlijk, het maken van de game staat op nummer één. Maar je moet ook bedenken hoe je als bedrijf in de toekomst games kunt blijven maken. Hoewel dat besef er meestal wel is, heeft men vaak geen idee hoe ze dat voor elkaar moeten krijgen.’
 
ouderwets
Tijdens zijn onderzoek zag Richie ook bedrijfjes die wél tijd besteden aan het in de markt zetten van hun product. ‘Helaas ben ik tot de conclusie gekomen dat hun marketingmethode vaak niet werkt. Dat komt omdat ze zichzelf op een ouderwetse manier in de markt willen plaatsen. Hoewel ze social media volop inzetten, is de boodschap meestal ouderwets. Mijn game is nu uit, bekijk deze trailer en koop dit product. Ze gebruiken een marketingmodel dat is gebaseerd op wat het bedrijf wil bereiken in plaats van op de vraag van de consument. Die wil namelijk dat er waarde aan hem wordt geleverd. Die waarde moet je als bedrijf zien te creëren. Als dat je lukt, zijn consumenten bereid om te zeggen: “Dit vind ik tof”. Zodra je dat voor elkaar hebt, delen en liken ze je.’
 
>> Om succesvol in branding te zijn, moet je beginnen bij jezelf<<
 
Mensen met verstand van marketing zijn niet zeldzaam. Waarom nemen die indies niet iemand aan die hun marketing verzorgt? ‘Marketeers met verstand van games zijn helaas wel schaars. Daarnaast is er vaak geen geld om een extra persoon aan te nemen. Bovendien zijn indie-ontwikkelaars een beetje huiverig voor de situatie waarin iemand ze een bepaalde richting op wil sturen, alleen maar omdat het beter verkoopt.’
 
onderbuikgevoel
Het lijkt wel een impasse, deze moeizame relatie tussen indies en marketing. Richie wil die doorbreken met de conclusie van zijn onderzoek, dat hij in boekvorm goot. In Branding: het bereiken en beïnvloeden van consumenten in de Nederlandse game-industrie, legt hij haarfijn uit hoe je als onafhankelijke game-ontwikkelaar een brandingcyclus kunt doorlopen en daarmee jezelf, je product en je visie succesvol in de markt kunt plaatsen. ‘Het is belangrijk dat een consument een bepaald onderbuikgevoel heeft bij een product of dienst. Dat gevoel moet je als game-ontwikkelaar zien te beïnvloeden. Om succesvol in branding te zijn, moet je beginnen bij jezelf. Wat voor bedrijf wil je zijn? Waar geloof je in? Waarom wil je maken wat je wilt maken? Als je dat eenmaal duidelijk hebt als bedrijf of startup, volgt de tweede stap. Hoe communiceer je jouw boodschap en hoe ga je de aansluiting vinden met een grotere groep klanten dan voorheen? Dat kan bijvoorbeeld door gesprekken met de doelgroep te voeren. De laatste stap is meestal de makkelijkste: formuleren wat voor product je hebt ontwikkeld.’
 
Met deze cyclus wordt volgens Richie de kans op succes aanzienlijk vergroot. ‘De brandingcyclus doet me denken aan de groenteboer van vroeger. Die man wist precies van elke klant wat hij of zij lekker vond en wat er gebeurde in zijn of haar leven. Die groenteboer moeten de indie-ontwikkelaars ook zien te worden. Die betrokkenheid is indies op het lijf geschreven. Persoonlijk en betrokken zijn ze altijd geweest en dit moeten ze nu ook gaan gebruiken voor hun marketingstrategie. Doordat indies vaak kleine bedrijfjes zijn, kunnen ze flexibel reageren op wat hun klanten willen. Juist zo bouw je een duurzame relatie met ze op.’
 
tekst Yvo Nafzger beeld Richie de Wit

Richie de Wit studeert bij Kunst en Economie af met een boek over branding voor indies. Voor deze kleine onafhankelijke game-ontwikkelaars beschrijft hij een brandingcyclus waarbij persoonlijk contact en kennis over de klant centraal staan. Een onderbuikgevoel creëren bij een product, daar draait het allemaal om.

Yvo Nafzger | Redactie   |  

Reacties

Nog geen reacties

Reageer

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen