terug

Creatief & duurzaam: Lydeke Bosch en Johanna Lundberg

Verder kijken dan de vegetariër

Goed voor alles en iedereen, dat is de lupine. Makkelijk te verbouwen, gezond en veelzijdig. Toch ligt het gebruik van deze peulvrucht mijlenver achter op bijvoorbeeld soja. Afstuderend Product Designers Lydeke Bosch en Johanna Lundberg vertellen waarom lupine de toekomst heeft. Op de akkers en op ons bord.

 
tekst Edwin Verhoeven beeld lupinfood.eu
 
In juni studeren Lydeke en Johanna gezamenlijk af op hun lupineproject, waarvan lupinfood.eu het online gezicht wordt. Vraag Lydeke naar het verhaal achter lupine en je krijgt een spoedcursus waar Wikipedia een puntje aan kan zuigen. ‘Vroeger had iedere boer veel lupine groeien op zijn grond. Ze gebruikten het om minder kunstmest nodig te hebben en de grond vruchtbaar te maken. Ook werd lupine geconsumeerd. Je had een zoete en een bittere variant. De bittere werd toen ook gegeten, maar dat kon alleen na lang weken in water. Lupine is verdwenen doordat mensen later zijn gaan denken dat de plant niet eetbaar was. En door het Marshallplan, waarbij afspraken zijn gemaakt met de VS over de import van soja. Daardoor is soja helemaal ingeburgerd en heeft lupine nu een achterstand van 30 jaar.’
 
toevoeging
Die grote achterstand willen Lydeke en Johanna zo snel mogelijk inhalen. Johanna: ‘We willen lupine terugbrengen in de Nederlandse cultuur, het beschikbaar en betaalbaar maken. Het is echt een waardevolle aanvulling op het huidige voedselaanbod en zou mooi thuis tussen de rijst en de pasta kunnen staan. De voedselindustrie gebruikt lupine nu alleen als toevoeging, bijvoorbeeld om ontbijtkoek wat smeuïger of brood wat geler te maken. Je komt het ook tegen in de vleesvervangers van de vegetarische slager, maar wij willen verder kijken dan de vegetariër.’
 
In Nederland zijn lupinebonen momenteel alleen via webshops verkrijgbaar en nog erg duur. Lydeke en Johanna hebben hun eerste lading zaden uiteindelijk wel in Nederland gekocht, en de bonen uit Oostenrijk laten overkomen. Lydeke benadrukt dat het veel goedkoper kan en de voordelen groot zijn. ‘Het is een enorme winst dat het dicht bij huis kan groeien en goed is voor de grond. Lupine hoeft dus niet uit Brazilië te komen. Daarnaast is het een zogeheten groenbemester: lupine brengt stikstof in de grond en maakt die zo vruchtbaar voor vervolggewassen.’
 
pakjescultuur
De gedeelde interesse van beide product designers is voeding. Johanna’s jeugd speelde zich af op een eilandje van de Stockholmse archipel. ‘Daar hadden we maar een beperkt aantal producten, waardoor je heel goed moest plannen en creatief omgaan met wat je in huis had. Toen ik in 2010 hierheen verhuisde, verbaasde ik me wel over de pakjescultuur. Pannenkoekenmix en allerlei kantenklare mixen waar je alleen maar water bij hoeft te doen. De ingrediënten voor pannenkoeken hadden wij altijd zelf in huis als basisvoorraad.’

'Het gaat mij om de richting die ons voedsel op kan gaan'
 
Lydeke verdiepte zich in koken toen ze op zichzelf ging wonen. Vorig jaar ontwikkelde ze een meelwormenpasta, maar ze vindt bijvoorbeeld ook zeewier interessant. ‘Het gaat mij om de richting die ons voedsel op kan gaan. Ik weet niet of het haalbaar is mensen massaal aan de meelwormen te krijgen. Het is bovendien een dierlijk eiwit en er zijn in ons land best veel vegetariërs. Met lupine creëer je een kringloop als je de bonen zelf gaat planten en oogsten.’
 
verzadigd
Johanna: ‘Het is onze missie om lupine echt in de winkels te krijgen, voor een redelijke prijs. We staan ingeschreven bij de KvK en hebben onderzoek gedaan naar wat op het etiket moet komen. Uiteindelijk moet het kunnen om voor rond de drie euro een halve kilo meel verkoopbaar te maken.’
Lydeke: ‘Door ons onderzoek komen we steeds meer positieve eigenschappen en toepassingen van lupine tegen. Daarmee kunnen we een brede doelgroep aanspreken. Mensen zijn vaak bang voor onbekende dingen uit de natuur. Vroeger hebben ze ontdekt wat je wel en niet kunt eten, daar zouden we veel meer over moeten weten. In lupine zitten heel veel eiwitten en vezels, waardoor je heel lang een verzadigd gevoel houdt. Als dat bekender wordt en daardoor de vraag stijgt, is er zeker een markt voor.’

Lydeke en Johanna presenteren hun project tijdens de Salone di Mobile in Milaan.

De serie Creatief & duurzaam richt zich op HKU'ers die hun creativiteit koppelen aan duurzaamheid. Hun praktijk als kunstenaar is daarbij altijd het uitgangspunt. In deze aflevering: product designers Lydeke Bosch en Johanna Lundberg.

Reacties

Nog geen reacties

Reageer

Je moet ingelogd zijn om een reactie te kunnen plaatsen